overzicht

huisstijl ontwerp HSA

van beeldscherm naar tastbare goederen

Voor HSA, Hans Sanders Adviseur, hebben wij een aantal maanden terug de huisstijl ontwikkeld. Omdat dit een interessant project werd na verloop van tijd, hebben wij ervoor gekozen dit project nader uit te leggen.

De klant was op zoek naar een nog te ontwikkelen identiteit die zou staan voor kwaliteit, net als hun dienstverlening, en dynamisch moest overkomen. Modern en flexibel anno 2011.

Als eerste hebben we logovoorstellen samengesteld – wat al voorhanden was aan beeldmateriaal van concurrenten en hoe hierop ingespeeld kon worden. Een onderscheidende identiteit ontwikkelen waarin het bedrijf zich net als de ontwerper kan vinden is een complexe zaak. Toch waren wij het beiden al snel eens over het nieuwe uiterlijk van HSA. Als ontwerpers wilden wij middels een ligatuur – een verbindend element tussen, en als vervanging van, twee letters – de kracht van het bedrijf benadrukken.

Uiteindelijk door veel schaven zijn wij daar gekomen wat ons beeldverslag duidelijk laat zien. In beginsel werken wij vaak in zwart en wit, voor maximaal contrast binnen het tot stand laten komen van een beeldtaal. Na het zwart vertaald te hebben naar een verloop was het duidelijk dat er nog iets miste. Na nog een presentatie waarin wij drie voorstellen gepresenteerd hebben heeft de klant gekozen voor de versie waar wij ook het meeste voorkeur voor hadden.

Vast stond dat een logo als deze begeleid moest worden door kwaliteitdrukwerk op een mooi papier. Samen met drukkerij Ando hebben wij gezocht naar onderscheidend papier en verschil tussen kaartjes en het resterende materiaal als briefpapier en envelop.